Özeti: Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği'nce açık ihale usulü ile gerçekleştirilen ihaleye ilişkin olarak dava dışı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine davacının ihalenin üçüncü kısmıyla ilgili teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğine yönelik Kamu İhale Kurulu'nun kararının iptali istenilmiştir. Davacı tarafından işçilere sağlanacak olan giyim giderlerine ilişkin yapılan açıklama kapsamında sunulan proforma faturanın bazı kalemlerine ilişkin birim fiyatlarında virgülden sonra üç hâne bulunmasının şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasını gerektirmediği, ihalenin giyim giderlerine ilişkin olarak hesaplanan toplam bedelin yarım kuruşun üzerinde olduğu, bu nedenle ödeme aşamasında uygulanabilir olduğu, bununla birlikte giyim giderlerine ilişkin davacı tarafından sunulan proforma faturadaki işlem sonuçlarının virgülden sonra iki hâne olacak şekilde belirtilmesinin mevzuat gereği olduğu anlaşılmaktadır. İhalenin üçüncü kısmı üzerinde bırakılan davacının teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır. İlk Derece Mahkemesince dava konusu işlem hukuka aykırı bulunarak iptaline karar verilmiştir. İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun ilgili maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür. Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygundur. İleri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiş olup idarenin temyiz isteminin reddi gerekmektedir.
"İçtihat Metni"
İSTEMİN KONUSU: ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
YARGILAMA SÜRECİ:
Dava konusu istem: … Kamu Hastaneleri Birliği Genel Sekreterliği'nce 12/03/2014 tarihinde açık ihale usulü ile gerçekleştirilen "Veri Hazırlama ve Kontrol İşletmenliği" ihalesine ilişkin olarak dava dışı şirket tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine davacı şirketin ihalenin 3. kısmıyla ilgili teklifinin değerlendirme dışı bırakılması gerektiğine yönelik Kamu İhale Kurulu'nun (Kurul) … tarih ve … sayılı kararının iptali istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: ... İdare Mahkemesi'nce verilen kararda; dava konusu ihaleye yönelik olarak … Grup Mad. Taah. Yol Yap. İnş. Pet. Ürün. Tic. San. ve Ltd. Şti. tarafından yapılan itirazen şikâyet başvurusu üzerine, ihalenin 3. kısmı üzerinde bırakılan davacı şirket tarafından bu kısma ilişkin sunulan aşırı düşük teklif açıklaması incelendiğinde %3 sözleşme ve genel giderler ile yol gideri dâhil, giyim gideri hariç olmak üzere 1 ekip sorumlusunun asgari işçilik maliyetinin 29.239,50-TL, 110 personelin asgari işçilik maliyetinin 2.435.928,00-TL, resmî ve dini bayram çalışma ücretinin 23.646,00-TL olarak hesaplandığı, giyim giderine ilişkin açıklamanın ise teklif verilen 2., 3. ve 4. kalemlerdeki toplam personel sayısı esas alınarak yapıldığı ve buna göre toplam giyim gideri için %3 sözleşme gideri dâhil 6,46-TL öngörüldüğü, bu fiyatın tevsiki amacıyla … Mak. Org. Teks. Gıda Tem. Hizm. San. ve Tic. Ltd. Şti.'den alınan proforma fatura sunulduğu, davacı şirket tarafından sunulan proforma faturada 1,144-TL olması gereken tutarların 1,14-TL, 0,572-TL olması gereken tutarın 0,57-TL olarak, genel toplamın ise 6,292-TL olması gerekirken 6,27-TL olarak belirtildiği, ayrıca giyim giderinin tevsiki amacıyla sunulan proforma faturadaki birim fiyatlara göre ihalenin 3. kısmında çalışacak personellere ait giyim kalemlerin toplamının 1,257-TL olduğunun tespit edildiği, davacı şirket tarafından sunulan proforma faturada her bir giyim eşyası için öngörülen tutar ile genel toplamın kuruş hanesinin iki haneli olarak yazılmasına karşılık, yapılan hesaplama sonucunda genel toplamın ve ihalenin 3. kaleminde çalışacak personellere ait giyim kalemlerinin toplamının kuruş hanesinin üç rakamlı olduğunun tespit edildiği, sözü geçen tutarların ondalık kısmında bir kuruşun altında bedelin yer almasının, işlem sonuçlarında ve ödeme aşamalarında geçerli olmayan bir tutar üzerinden yapılan hesaplama sonucuna dayanak oluşturan proforma fatura ile açıklama yapılmış olmasının 5083 sayılı Kanun’a aykırı olduğu gerekçesiyle davacı şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakıldığı, bu kararın iptali istemiyle bakılan davanın açıldığı anlaşılmıştır.
Davacı şirket tarafından işçilere sağlanacak olan giyim giderlerine ilişkin yapılan açıklama kapsamında sunulan proforma faturanın bazı kalemlerine ilişkin birim fiyatlarında virgülden sonra üç hâne bulunmasının şirketin teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasını gerektirmediği, ihalenin giyim giderlerine ilişkin olarak hesaplanan toplam bedelin yarım kuruşun üzerinde olduğu, bu nedenle ödeme aşamasında uygulanabilir olduğu, bununla birlikte giyim giderlerine ilişkin davacı şirket tarafından sunulan proforma faturadaki işlem sonuçlarının virgülden sonra iki hâne olacak şekilde belirtilmesinin mevzuat gereği olduğu anlaşıldığından, ihalenin 3. kısmı üzerinde bırakılan davacının teklifinin değerlendirme dışı bırakılmasına ilişkin dava konusu Kurul kararında hukuka uygunluk bulunmadığı sonucuna varılmıştır.
Belirtilen gerekçelerle dava konusu işlem hukuka aykırı bulunarak iptaline karar verilmiştir.
TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davalı idare tarafından, dava konusu ihalede davacı şirketin sunmuş olduğu aşırı düşük teklif açıklamasının giyim bedeli yönünden incelenmesi sonucunda ihale konusu işin 3. kısmına ilişkin olarak sunulan proforma faturada 1,144-TL olması gereken tutarların 1,14-TL, 0,572-TL olması gereken tutarın 0,57-TL olarak, genel toplamın ise 6,292-TL olması gerekirken 6,27-TL olarak hesaplandığının tespit edildiği, davacı şirket tarafından sunulan proforma faturada her bir giyim eşyası için öngörülen tutarlar ile genel toplamın kuruş hanesinin iki haneli olarak yazılmasına karşılık, yapılan hesaplama sonucunda proforma fatura içeriğinde yer alan kalemlerin tutarları toplamının, dolayısıyla genel toplamın, ayrıca ihalenin 3. kısmında çalışacak personellere ait giyim kalemlerin toplamının kuruş hanesinin üç rakamlı olduğunun tespit edildiği, sözü geçen tutarların ondalık kısmında bir kuruşun altında bedelin yer almasının, dolayısıyla işlem sonuçlarında ve ödeme aşamalarında geçerli olmayan bir tutar üzerinden yapılan hesaplama sonucuna dayanak oluşturan proforma fatura ile açıklama yapılmış olmasının 5083 sayılı Kanun’a aykırı olduğu ileri sürülmektedir.
KARŞI TARAFIN SAVUNMASI: Davacı tarafından savunma verilmemiştir.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ …'IN DÜŞÜNCESİ: Temyiz isteminin reddi ile usul ve yasaya uygun olan İdare Mahkemesi kararının onanması gerektiği düşünülmektedir.
TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesi'nce, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:
HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
İdare ve vergi mahkemelerinin nihai kararlarının temyizen bozulması, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde yer alan sebeplerden birinin varlığı hâlinde mümkündür.
Temyizen incelenen karar usul ve hukuka uygun olup, dilekçede ileri sürülen temyiz nedenleri kararın bozulmasını gerektirecek nitelikte görülmemiştir.
KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. Davalının temyiz isteminin reddine,
2. Dava konusu işlemin yukarıda özetlenen gerekçeyle iptali yolundaki ... İdare Mahkemesi'nin … tarih ve E:…, K:… sayılı temyize konu kararında, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 49. maddesinde sayılan bozma nedenlerinden hiçbirisi bulunmadığından anılan Mahkeme kararının ONANMASINA,
3. Temyiz giderlerinin istemde bulunan üzerinde bırakılmasına,
4. Posta giderleri avansından artan tutarın davalıya iadesine,
5. Dosyanın anılan Mahkeme'ye gönderilmesine,
6. 2577 sayılı Kanun'un 20/A maddesinin ikinci fıkrasının (i) bendi uyarınca kesin olarak (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere), 10/02/2021 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.